Digitale autonomie in 2025

In 2025 heeft de digitale consument meer keuze dan ooit tevoren. Waar we 10 jaar geleden beperkt waren tot een paar sociale mediaplatformen, webshops en internetbrowsers, zijn er inmiddels honderden opties binnen elke branche. Steeds meer bedrijven onderscheiden zichzelf met unieke functionaliteiten, promoties en catalogi. Consumenten kunnen makkelijker de perfecte aanbieder vinden, maar grote bedrijven krijgen ook steeds meer invloed op onze keuzes. 

Uit polls blijkt dat de digitale consument veel tijd besteedt aan onderzoek naar de beste online dienstverleners. Streamingdiensten, webshops en VPN's hebben namelijk één ding gemeen: in 2025 is er meer keuze dan ooit.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde online winkelaar ook meer eisen stelt. Websites met lange laadtijden, trage betalingen en zonder transparante prijzen worden simpelweg niet langer geaccepteerd door de moderne consument.

Dat de consument het onderste uit de kan wil halen is geen verrassing: door het enorme aantal online dienstverleners proberen steeds meer bedrijven zich te onderscheiden door unieke en gespecialiseerde diensten aan te bieden.

Dit betekent dat het in 2025 makkelijker dan ooit is om bijvoorbeeld een winkelplatform te vinden dat precies de betalingsdiensten, catalogus en zoekfuncties aanbiedt waar jij naar op zoek bent.

Nieuwe betaaldiensten waarmee makkelijk, snel en kosteloos internationale betalingen kunnen worden gefaciliteerd zorgen voor een verdere globalisering van de markt en meer keuze voor de consument. 

Dit is bijvoorbeeld merkbaar in de kansspelbranche, waar buitenlandse casino's steeds populairder worden onder Nederlandse spelers. Bij een buitenlands casino kunnen Nederlanders gokken met minder beperkingen en doorgaans op hogere bonussen rekenen dan bij lokale aanbieders. 

Een andere belangrijke digitale trend die met name grote webwinkels overneemt in 2025, is de opkomst van gepersonaliseerde winkel catalogussen. Sociale media platformen zoals Instagram, Facebook en TokTok zijn al jaren bezig met complexe algoritmes die proberen te raden waar wij naar op zoek zijn zonder hier expliciet naar te vragen.

Webshopgiganten zoals Bol.com en Amazon maar met name AliExpress gebruiken nu vergelijkbare systemen om een gepersonaliseerde winkelcatalogus te creëren waar je eindeloos doorheen kunt scrollen.

Hoewel veel gebruikers dit zien als pluspunt, vinden sommige consumenten en zelfs overheidsinstanties dit een zorgelijke ontwikkeling. TikTok en Aliexpress moeten sinds 2022 zelfs hun algoritmes delen met de Chinese overheid, zodat deze in geval van misbruik ingeperkt kunnen worden. 

Naar verwachting zullen steeds meer sectoren dergelijke technieken gebruiken om gebruikersdata te verwerken om wat we te zien krijgen op websites te beïnvloeden. Dit betekent dat waar jij op het internet op klikt, steeds meer bijdraagt aan wat je daadwerkelijk te zien krijgt.

Chinese webshops zoals Temu en Aliexpress maken daarnaast gebruik van agressieve promotiestrategieën om jouw koopgedrag verder te bepalen.

Vaak bieden deze webshops enorme kortingen aan op specifieke producten die maar kort geldig zijn. Chinese bedrijven maken gebruik van FOMO om impulsaankopen te stimuleren, en dit lijkt te werken: vorig jaar gaven Nederlanders meer dan €434 miljoen uit bij Chinese webshops. Door dit exploitatieve winkelbeleid wordt het steeds lastiger om controle te krijgen over ons koopgedrag en onze digitale autonomie te waarborgen.

Als jij niet wilt toegeven aan impulsaankopen, raden we je aan niet eindeloos door webshop apps te scrollen maar gebruik te maken van de zoekfunctie. Door de incognito functie van je webbrowser te gebruiken, kan je ook gepersonaliseerd winkelaanbod deels voorkomen. Sommige bedrijven maken echter ook gebruik van je IP-adres om je gebruikersdata op te slaan, dit kan je tegengaan door een VPN te gebruiken. 

*