Queer notes

In een wereld waar niet elke liefde openlijk gevierd mag worden, biedt muziek een ruimte waarin alle emoties kunnen klinken – van verlangen en hartstocht tot verdriet en bevrijding.  In dit concertprogramma klinken persoonlijke verhalen van Queer componisten - met muziek, brieven en getuigenissen uit hun eigen hand.

Componisten als Francis Poulenc, Ethel Smyth en Pjotr Tsjaikovski worstelden, ieder op hun eigen manier, met hun identiteit en zichtbaarheid. In woorden schreven ze in meer of minder bedekte termen over verlangen en hartstocht, maar in muziek konden ze alles van zichzelf laten zien. Een unieke avond die de spotlight zet op verborgen verhalen.

Queer notes is onderdeel van het Festival Klassiek Achter de Duinen en zal plaatsvinden op vrijdag 19 september, om 20.00 in de Nieuwe Kerk, Den Haag. Meer info vind je hier.

Programma:

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Uit Strijkkwartet nr. 3: deel 3, Andante funebre e doloroso, ma con moto

Ethel Smyth - Uit Cellosonate: deel 1, Allegro moderato

Francis Poulenc - Uit Vioolsonate: deel 1, Allegro con fuoco

Benjamin Britten - Uit Cellosuite nr. 3: Passacaglia

Leonard Bernstein - Piano Trio

Reynaldo Hahn - Uit Pianokwintet in fis klein: deel 1, Molto agitato e con fuoco

Uitvoerenden: Pieter van Loenen, viool. Inga Våga Gaustad, viool. Michiel Wittink, altviool. Laura van der Heijden, cello. Pieter de Koe, cello. Pieter Bogaert, piano.

Na afloop van het concert vindt een gratis Tune-out-sessie plaats. Publiek en musici kunnen hier napraten over het concert en de vertelde verhalen.

Queergeschiedenis van Den Haag

Voorafgaand aan het concert is er een gratis lezing over de rijke queergeschiedenis van Den Haag. Stadsgids en verhalenverteller Oskar Oonk neemt je mee langs de verborgen hoofdstukken van de stad: van bruisende gaybars uit de jaren '70 en '80 tot het nachtelijke cruisen op het Lange Voorhout, en van de slachtoffers van de Sodomie-oproer tot de baanbrekende protesten tegen artikel 248bis.

Achtergrond: het hartstochtelijke leven van Ethel

Ethel Smyth (1858-1944) was een Engelse componiste en dirigent, een van de eerste vrouwen die, niet zonder slag of stoot, serieus genomen werd in de wereld van de klassieke muziek. Ze leefde haar leven als een opera, groots en meeslepend, al vroeg in de muziek en later ook in haar onstuimige kunstenaarsbestaan en haar liefde voor vrouwen. Haar bekendste (en misschien grootste) liefde was Viginia Woolf, ze scheven elkaar vele brieven maar Virginia beantwoordde de hartstocht niet volledig. Toch was het die vonk die Ethel inspireerde in haar werk. Zo is de rode draad in haar opera The Wreckers vooral verboden liefde en de strijd tegen conventies. In haar intieme liederen en kamermuziek sluimert de hartstocht van persoonlijke verlangens, verhuld maar onmiskenbaar aanwezig. In The March of the Women hoor je haar overtuiging dat vrouwen de wereld kunnen veranderen; Ethel probeerde zich eerst afzijdig te houden, maar werd later toch, op haar eigen, vurige manier, lid van verschillende feministische- en vrouwenbewegingen.

Op latere leeftijd begon haar gehoor haar in de steek te laten en Ethel Smyth richtte zich op het schrijven van autobiografieën. Ze beschreef haar leven met een mengeling van humor, zelfspot en openhartigheid. Tot het einde bleef ze de vrouw die ze altijd was geweest: compromisloos, hartstochtelijk en trouw aan haar eigen stem. Meer over Ethel lees je op www.ethelsmyth.org.

*

Blijf op de hoogte:

 

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Queer notes

In een wereld waar niet elke liefde openlijk gevierd mag worden, biedt muziek een ruimte waarin alle emoties kunnen klinken – van verlangen en hartstocht tot verdriet en bevrijding.

Lees verder

Crowded Bodies XL

What You See Festival zoekt mensen voor een uniek dansproject van de Italiaanse choreograaf Daniele Ninarello. Dans of beweeg je graag en lijkt het je fantastisch om samen iets te maken? Dan is dit je kans!

Lees verder

Vóór conversieverbod

'Dit is een overwinning voor slachtoffers van conversiehandelingen', aldus COC-voorzitter Myrtille Danse. 'Je bent goed zoals je bent, laat niemand je ooit iets anders wijsmaken.'

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden