IDAHOT

Met IDAHOT, de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie, op 17 mei, wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor het verschijnsel homohaat en de sociale onwenselijkheid daarvan.

LHBTI-rechten en -beleid stagneren in veel Europese landen of gaan zelfs achteruit. Dat blijkt uit de Rainbow Europe Map 2019 van LHBTI-koepelorganisatie ILGA-Europe. Malta staat in het overzicht van 49 Europese landen op de eerste plaats, hekkensluiter is Azerbeidzjan. De vergelijking tussen landen wordt gemaakt op basis van discriminerende of juist beschermende wetgeving die LHBTI’s direct of indirect raken.

De tiende editie van de Rainbow Europe Map werd op 13 mei door ILGA-Europe gepresenteerd in Oslo. Dat gebeurde tijdens het jaarlijkse intergovernementele Forum ter gelegenheid van IDAHOT.

Nederland gezakt van 11 naar 12

Malta, België en Luxemburg staan bovenaan de Rainbow Europe Map 2019, Armenië, Turkije en Azerbeidzjan scoren net als vorig jaar het slechts. Nederland staat dit jaar op de 12de plaats in Europa waar het gaat om LHBTI-rechten en -beleid. De verwachting is dat ons land later dit jaar stijgt als het wettelijk verbod op transgender- en intersekse discriminatie van kracht wordt. De Eerste Kamer stemde in maart, op aandringen van COC, TNN en NNID, voor dit wetvoorstel van D66, PvdA en GroenLinks. Het verbod treedt naar verwachting rond de zomer van 2019 in werking.

 Lees meer op de website idahot.nl

 

 

Jaarlijks worden op en rondom 17 mei verschillende activiteiten georganiseerd in het teken van IDAHOT.

Hier vind je een overzicht.

*

Blijf op de hoogte!

 

 

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.

Recent nieuws:

IDFA 2019

Queer Day is dit jaar op maandag 25 november, met bijzondere persoonlijke verhalen uit de LGBTQI+-gemeenschap van over de hele wereld.

Lees verder

Onbekende donor

Ik krijg vaak vragen van getrouwde vrouwen over de juridische positie van de 'meemoeder' wanneer zij een kind krijgen met behulp van een onbekende spermadonor.

Lees verder

'30 years in the making'

De Renault Clio bestaat 30 jaar, en het automerk maakte een commercial over een 'tranen trekkende' lesbische liefdesgeschiedenis.

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden