Het Strand

Het geluid van de zee, het zand onder je voeten, de oneindige horizon; altijd anders en toch steeds hetzelfde. Storytel, de digitale abonnementsdienst voor (luister)boeken, brengt de luisterserie Het Strand uit. Negen korte verhalen, van o.a. Susan Smit en  Abdelkader Benali, die de luisteraar deze zomer meenemen naar het strand.

We spraken auteur Hanna Bervoets en verteller Willemijn de Vries over hun verhaal 'Salomo'. 

Hanna en Willemijn, waar gaat jullie verhaal 'Salomo' over?

Het gaat over een stel dat naar een resort gaat in Turkije met hun peuter. Een van de beide moeders raakt hun kind uit het oog. Dan lijkt het een beetje thriller-achtig te worden, een vermissingsverhaal. Uiteindelijk legt die gebeurtenis een fundamentele fout in hun relatie bloot. Dus uiteindelijk is het net zo goed een verhaal over de relatie tussen de twee vrouwen. 

Hoe zag jullie samenwerking voor de luisterserie Het Strand er uit?

Hanna: Toen ik door Storytel werd benaderd voor dit project wist ik al goed wat voor verhaal ik wilde vertellen. Ik had al een specifieke stijl en geluid in mijn hoofd. De hoofdpersoon schrijft een brief aan het kind dat als peuter kwijt is geraakt. Dat kind is nu zestien. Ik heb heel bewust een vorm gekozen die goed werkt als luisterverhaal, de briefvorm is heel direct, trekt een luisteraar meteen het verhaal in.

Ik heb bij Storytel aangegeven dat ik graag met een vrouw zou willen samenwerken met een warme stem – liefst een dertiger of veertiger die een beetje down to earth is. Toen kreeg ik audiofragmenten van onder andere Willemijn doorgestuurd. 

Willemijn: Echt? Dat wist ik helemaal niet! Maar het typeert mijn stem wel ja. Ik ben duidelijk een soort van millennial, maar ik heb niet een heel irritant hoog stemmetje. Ik heb de warmte van een wat ouder iemand in mijn stem. 

En toen maakten jullie kennis?

Hanna: Ik heb het verhaal geschreven en naar Willemijn opgestuurd. En toen hebben we gewoon koffie gedronken en het verhaal besproken. Maar ook de personages, de motieven en de thematiek eromheen. Willemijn: Ik vond het een boeiend onderwerp. Mijn zus heeft een kindje met haar vrouw, dus over die gelijkenis met het verhaal hebben we kort gesproken. Ik vond het interessant om daar met Hanna over te praten. Want welke keuzes maakt een mens op het moment dat het haar kind kwijt is? Dit is niet per se een Nederlands verhaal of thema, het is universeel

Hanna: Daarna hebben we telefonisch een aantal passages doorgelopen.  Willemijn: Om de tone of voice te finetunen. Dan kreeg ik van Hanna feedback 'oooh ja, goed! Maar dan nog een beetje meer dit..'. 

Hanna, hoe voelde dat voor jou als schrijver om zoiets samen op te pakken?

Het was een luxe om met Willemijn inhoudelijk over het verhaal te kunnen praten. Een stem is heel bepalend en de toon ook. Ik heb eerder meegemaakt dat er een audioboek van mijn verhaal werd gemaakt door een inspreker die niet weet wat ik met het boek bedoel. Zo iemand kan de luisteraar heel erg sturen, waardoor er minder ruimte is om betekenis aan het verhaal te geven. Dus in die zin was ik heel blij dat we dit samen vorm hebben kunnen geven. Willemijn: Het is de kracht van de voorlezer om iemand die luistert, zelf het verhaal in te laten kleuren. Maar tegelijkertijd wil je ook geen voorlezer zijn die er totaal geen gevoel of emotie aan geeft. Dat is de eeuwige balans die ik iedere dag in de studio probeer te vinden. 

 

Heb je het verhaal vaak gelezen voordat je het insprak?

Willemijn: Oh nee! Nee, nee, nee – dat zou zonde zijn! Wanneer ik boeken of verhalen inspreek, met uitzondering van de biografie van Michelle Obama, lees ik dit nooit vooraf. Stel je voor: je leest een thriller en dan heb je iemand super sympathiek gemaakt en dat blijkt dan uiteindelijk de moordenaar, Heerlijk! Maar als je van tevoren weet dat dit karakter 'slecht'  is, dan breng je dat volledig anders. Ik wil de verrassing die in het verhaal zit puur houden. 

Tot slot: Hanna, je hebt Salomo speciaal als luisterboek geschreven. Opent dit deuren?

Absoluut! Ik denk dat er heel veel mensen zijn die liever luisteren dan lezen. Zij komen normaal gezien dus niet zo snel met literatuur in aanraking, dus ik vind het heel tof om deze groep op deze manier toch te bereiken. 

 

Het Strand kan gezien worden als een literair experiment. Niet eerder werkten schrijvers en stemacteurs op deze manier samen aan een boek. 

De serie is nu exclusief bij Storytel te beluisteren

'De hete zon in Turkije, door weer en wind aan de Zeeuwse kust of zweten in de bediening van een strandtent in Scheveningen… Van bruiloft tot affaire, van ontdekkingsreis tot vastgeroeste gewoontes. Luister en ga mee naar het strand!'

Win! Eén maand onbeperkt Storytel!

Speciaal voor Zij aan Zij members! Log in om te zien hoe je kans maakt!

*

 

Blijf op de hoogte!

 

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.

Recent nieuws:

IDFA 2019

Queer Day is dit jaar op maandag 25 november, met bijzondere persoonlijke verhalen uit de LGBTQI+-gemeenschap van over de hele wereld.

Lees verder

Onbekende donor

Ik krijg vaak vragen van getrouwde vrouwen over de juridische positie van de 'meemoeder' wanneer zij een kind krijgen met behulp van een onbekende spermadonor.

Lees verder

'30 years in the making'

De Renault Clio bestaat 30 jaar, en het automerk maakte een commercial over een 'tranen trekkende' lesbische liefdesgeschiedenis.

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden