Queering the Collections

Musea, bibliotheken en archieven zijn van en voor iedereen. Maar kan iedereen zich ook herkennen in de collecties? Zonder twijfel bevatten de collecties in Nederland erfgoed dat iets vertelt over mensen die wij nu LHBT'ers noemen. Toch zien we daar vrijwel niets van. Hierdoor blijven deze getuigenissen onzichtbaar en lijken ze zelfs niet te bestaan. IHLIA LGBTI Heritage probeert dit in samenwerking met andere organisaties te veranderen. Met het initiatief 'Queering the Collections' willen zij musea inspireren en prikkelen om anders naar hun collectie te kijken en daarmee zogenoemd hun collecties te 'queeren'. [bron]

Queeren

Queering wordt in de Engelse taal gebruikt als werkwoordsvorm van het woord queer en is afgeleid van het woord 'queer reading', een manier om heteronormativiteit op de proef te stellen door teksten te analyseren waarin heteroseksualiteit of binaire identiteiten worden gebruikt. De 'queering' methode wordt niet alleen toegepast in de literatuur, maar ook in bijvoorbeeld films of – in dit geval - collecties in Nederlandse musea. [bron]

Het Baseline-traject

Geïnspireerd door het Queering the Collections initiatief presenteren IHLIA LGBTI Heritage, het Queering the Collections Network en STUDIO i met trots een verzameling perspectieven op het hedendaagse Nederlandse museum, genaamd het Baseline-traject. Op woensdag 29 september is de lancering van het Baseline-project, een digitale publicatie die vijf queer- of kleurperspectieven op hedendaagse Nederlandse musea en erfgoedruimtes samenbrengt. Met bijdragen van Jo-Ann With, Michel Andrés Forero Parra, Joost Vormeer, Daisy Lambert, en Liang-kai Yu.

Een veelvoud aan visies en stemmen

Volgens STUDIO i, een platform voor inclusieve cultuur, vind je in 'Baseline' een veelvoud aan visies en stemmen, in tegenstelling tot een enkel narratief. 'De ervaringen en analyses in Baseline nemen verschillende vormen aan: essays, interviews, grafisch ontwerp en poëzie. Ze variëren in toon: een direct betoog aan de programmeurs die alleen voorwaardelijk 'de ander' uitnodigen, of de analyse van grimmige inclusiestatistieken. Ze reiken verder dan de witte kubus: diepe duiken in de archieven, dialogen die van Europa naar bondgenoten in Zuid-Amerika reizen. Van een uitgezoomd onderzoek van de museale geschiedenis van queer-representatie tot het exacte moment waarop het museum zijn bezoeker vervreemdt door een gebaar van othering.' [bron]

Verschillende lagen

De verschillende hoofdstukken van deze publicatie komen overeen met verschillende lagen van het museum, die zijn georganiseerd volgens bepaalde P's. Drie van die P's zijn geleend van de Museumvereniging,: Programmering, Partners, Personeel en de andere twee zijn van STUDIO-i zelf: Pronkstuk – verwijzend naar de collectie van het museum, en Persoonlijk – om de persoonlijke belangen en kwetsbaarheden in en rond de instellingen te benadrukken.

Baseline wordt hiermee gepresenteerd als een model voor hoe de Nederlandse museumsector eruit zou kunnen zien.

Online evenement

Tijdens het online evenement op woensdag 29 september wordt er gediscussieerd over de P's die in de publicatie worden genoemd, door elk van de vijf bijdragers uit te nodigen om een verklaring van 2 minuten af te leggen met betrekking tot hun onderzoek. Uiteindelijk wordt ook het aanwezige publiek bij de discussie betrokken. Het evenement is gratis bij te wonen via Zoom. Meer info vind je hier.

 

*

Blijf op de hoogte!

 

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.

Recent nieuws:

Financieel afhankelijk

'Als ik er de brui aan geef, raak ik niet alleen mijn vriendin, maar ook materieel veel kwijt. Het is potdomme net of ik een traditioneel heterohuwelijk zit.' #dilemma

Lees verder

ANNE+ is een verademing

'Een sympathieke en herkenbare film: Het is de makers absoluut gelukt om met ANNE+ meer positieve queer representatie op het grote scherm te krijgen. En prettige seks.'

Lees verder

Lesbische nunsploitation

'Benedetta is een soft erotische pornofilm die soms iets weg heeft van een grotesk, kluchtig middeleeuws drama, met de onmiskenbare visuele handtekening van Paul Verhoeven.'

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden