Rainbow marketing

Het Pride-seizoen roept bijna automatisch de discussie op over het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid in de marketing. De kritiek is niet mals: van 'inclusiviteit uitdragen, puur uit winstbejag' tot aan 'het wegmoffelen van het man of vrouw zijn' en het 'ons door de strot duwen'. Wat zie je zoal, wat ligt gevoelig en hoe doe je het goed? Lees hier wat expert Alfred Verhoeven en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hierover zeggen.

Alfred Verhoeven doet onderzoek naar Rainbow Marketing en is onder meer medeoprichter en bestuurslid van de Benelux LGBTIQ+ Business Chamber (BGLBC.org). De BGLBC is een belangenbehartigingsgroep zonder winstoogmerk met een duidelijk doel: de economische kansen en de vooruitgang van het LHBTIQ+-bedrijfsleven vergroten. De organisatie certificeert bedrijven van LHBTIQ+-ondernemers en pleit voor opname van LHBTIQ+-bedrijven en overheden voor leveranciers.

De ontwikkeling in de marketing

Alfred ziet hoe bijvoorbeeld het ijsmerk Magnum van Unilever een ontwikkeling doormaakt wat betreft het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid. Een van de eerste tekenen van Marketing the Rainbow, dat is de naam van zijn PhD-onderzoek naar het onderwerp, is een Spaanse advertentie uit 2006, waarin twee vrouwen zich enigszins intiem met elkaar presenteren - natuurlijk omdat ze een heerlijke Magnum vast hebben. In de loop van de tijd zie je dat het merk een actiever rol spelen 

Lees meer

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Samen met pensioen

'Mijn partner is bang dat ze in een zwart gat valt, heeft geen speciale hobby's dus dat wordt zwaar leunen op mij. Ik zie dat totaal niet zitten en vind het heerlijk om alleen te zijn. Wat zou jij doen?'

Lees verder

My Circus

Ellen von Unwerth's magische circus: de expositie toont 160 iconische foto's van modellen en popartiesten waarin vrouwelijkheid, speelsheid, erotiek en fashion centraal staan, te zien vanaf 31 januari 2026.

Lees verder

Wintersprookje

Queer sprookje voor iedereen vanaf 6 jaar: 'In onze versie van Shakespeare's The Winter's Tale hebben we de rollen enigszins aangepast: prinses Fleurizan wordt smoorverliefd op de knappe Perdita.'

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden