Rainbow marketing

Het Pride-seizoen roept bijna automatisch de discussie op over het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid in de marketing. De kritiek is niet mals: van 'inclusiviteit uitdragen, puur uit winstbejag' tot aan 'het wegmoffelen van het man of vrouw zijn' en het 'ons door de strot duwen'. Wat zie je zoal, wat ligt gevoelig en hoe doe je het goed? Lees hier wat expert Alfred Verhoeven en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hierover zeggen.

Alfred Verhoeven doet onderzoek naar Rainbow Marketing en is onder meer medeoprichter en bestuurslid van de Benelux LGBTIQ+ Business Chamber (BGLBC.org). De BGLBC is een belangenbehartigingsgroep zonder winstoogmerk met een duidelijk doel: de economische kansen en de vooruitgang van het LHBTIQ+-bedrijfsleven vergroten. De organisatie certificeert bedrijven van LHBTIQ+-ondernemers en pleit voor opname van LHBTIQ+-bedrijven en overheden voor leveranciers.

De ontwikkeling in de marketing

Alfred ziet hoe bijvoorbeeld het ijsmerk Magnum van Unilever een ontwikkeling doormaakt wat betreft het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid. Een van de eerste tekenen van Marketing the Rainbow, dat is de naam van zijn PhD-onderzoek naar het onderwerp, is een Spaanse advertentie uit 2006, waarin twee vrouwen zich enigszins intiem met elkaar presenteren - natuurlijk omdat ze een heerlijke Magnum vast hebben. In de loop van de tijd zie je dat het merk een actiever rol spelen 

Lees meer

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Queer & Migrant Film Festival

Al tien jaar is het International Queer & Migrant Film Festival (IQMF) Amsterdam een baken van representatie, veerkracht en artistieke expressie. De openingsfilm dit jaar: Dreamers, van Joy Gharoro-Akpojotor.

Lees verder

Gondola

Een 'reservoir aan feelgood' met 'bijna ondraaglijke schattigheid', noemt NRC de nieuwe film van Viet Helmer. Vanaf 1 mei zie je Gondola in de Nederlandse filmtheaters. Zij aan Zij verloot kaartjes!

Lees verder

'Alsof je geen grenzen hebt'

Bi+ vrouwen maken disproportioneel vaak seksueel grensoverschrijdend gedrag mee en hebben te maken met hyperseksualisering en miskenning van hun seksuele oriëntatie.

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden