'Nooit gedacht dat ik in een relatie een verstikkend gevoel zou kunnen beleven, maar helaas is het zover. Mijn huidige vriendin controleert me. Voor alle duidelijkheid: we zijn een half haar bij elkaar en wonen niet samen. We hebben onze eigen, aparte bedoeninkjes, maar zij wil van mij wel steeds weten waar ik ben, met wie en tot hoe laat. Andersom hoef ik niet alles te weten, zou niet weten waarom. Ik vertrouw haar. Zij zegt dat, omdat we wat ouder zijn, we elkaar in het oog moeten houden, maar voor mij voelt haar houding anders. Jaloezie, controle willen hebben, ik weet het niet. Het voelt hoe dan ook heel erg beklemmend. Het gesprek aangaan hierover vind ik lastig. Misschien beter meteen een punt achter de relatie zetten? Een relatie moet toch veilig en relaxed voelen? Wat zou jij doen?'
Praat voordat je het uitmaakt
'Wat maakt dat je hierover het gesprek niet aangaat? Een relatie wordt niet automatisch veilig en relaxed, dat vraagt tijd en afstemming. Dus hierover praten is de enige manier om dit in verbinding te kunnen veranderen. Zij kan over haar angsten of kwetsbaarheden vertellen, jij kan aangeven wat voor jou wel en niet werkt, en dan komen jullie tot een werkende balans of blijkt dat jullie geen match zijn. Natuurlijk kun je het uitmaken zonder uitleg en weer op naar de volgende, maar vind ik
Lees meer